lauantai 3. maaliskuuta 2012

Pikainen koeajo: Subaru XV 2.0 D


Tuli bongattua lauantaipäivän kunniaksi tällainen liikenteestä, ja koeajollehan sitä oli päästävä... Ohessa muutama huomio ajanpuutteen vuoksi hyvin lyhyeksi jääneen koeajon tiimoilta. Vertailen XV:tä tässä paljon saman merkin Foresteriin, koska siitä minulla tuoreita kokemuksia.

XV:n ulkomuoto miellytti minun silmää. Vaikka auton maavara on 22 cm, auto ei ollut mitenkään ylikorkean oloinen. Vakiovanteet (17") olivat mukavan räyhäkkäät. Autoon istuutuminen oli vaivatonta ja ajoasennon säätäminen oli japanilaisiin autoihin tottuneelle helppoa.

Koeajoauto oli varusteiltaan ns. karvalakkimalli (?!?), ja se näkyi ja tuntui myös sisustassa. Ratista puuttui kaikki säätimet ja esim vakionopeussäädin puuttui kokonaan. Liikkeen sisällä olleessa paremman varustetason mallissa varustetaso oli kuitenkin kohdallaan.


Sisätiloiltaan auto oli tavallinen citymaasturi. Kuljettajan olosuhteet olivat kohdallaan, mutta kun säädin ajoasennon itselleni (180 cm) sopivaksi, ei taakse liiaksi jäänyt. Lisäksi katto alkoi jo ilmoitella olemassaolostaan, kun 180 cm henkilö sovittautui takapenkille. Tavaratila oli selkeä, kiinnityskoukkuja oli riittävästi, lastauskorkeus ok, mutta tilaa ei kuitenkaan ollut ylenmäärin.

Ajossa Subaru toimi odotetusti. Ajo-ominaisuudet olivat lyhyen koeajon perusteella odotetun toimivat, koneessa (108 kW, 350 Nm)  riitti puhtia arki-citymaasturikäyttöön ihan riittävästi ja ottaen huomioon jatkuvan nelivedon, auto oli yllättävän ketterän oloinen. Näkyvyys autosta ulospäin oli hyvä. Kulutukseksi luvataan 5,6l/100 km (yhdistetty, co2 146g), mikä on ihan hmm... kohtuullinen nelivetoiselle, korkeammalle autolle.

Kenelle XV sitten on omiaan? XV:n hinnat ovat tällä hetkellä hyvin lähellä Foresterin hintoja, joten ainakin tilaa arvostavien kannattanee kääntyä siihen suuntaan, mikäli Subarua etsivät. Mutta esimerkiksi vakavaraisen erähenkisen nuorenparin citymaasturin tarpeen (mikäli sellaista on) XV täyttää varmasti mallikelpoisesti.

Plussaa
- ulkonäkö
- moottorin vääntö ja taloudellisuus
- ketteryys

Miinusta
- tilat
- hinnat alkaen-  varustetason karuus
- muovinen tuntuma sisätilan materiaaleissa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti