torstai 21. heinäkuuta 2011

Koeajo:Toyota Auris HSD Hybrid

Kesälomaperjantain kunniaksi päätin käydä ajamassa hybridiautolla, koska sellaisella ei ole koskaan tullut ajettua. Tuumasta toimeen ja nokka kohti Sodankylän Tojo-Autoa, kun sillä paikkakunnalla satuin lomailemaan. Pihalla seisoikin Tojon molemmat hybridimallit, Auris ja Prius. Ei muuta kuin myyjän juttusille ja koeajolle.

Valitsin koeajon kohteeksi Toyota Auris HSD:n, koska se on olemassa olevan "normaali"auton pohjalle suunniteltu hybridi ja kiinnosti sen vuoksi mallina minua enemmän. Myyjä kertoi auton ominaisuuksista monipuolisesti ja perehdytti minut hybridin "sielunelämään" ja hallintalaitteisiin tarkoin ja osaavasti ennen koeajoa. Ensimmäinen ja ehkä ehkä suurin (tosin osittain ennakolta tiedetty) pettymys oli auton erittäin rajalliset kuorman kuljetusmahdollisuudet. Vetokoukkua autoon ei saanut millään ilveellä asennettua ja akut söivät tavaratilan kokoa merkittävästi. Hybridi ei siis sovellu peräkärryä tarvitsevan perheellisen ainoaksi autoksi, ainakaan toistaiseksi.

Ja sitten ajamaan: avain taskussa painoin power-nappia ja autohan käynnistyi. Käytin joystickia muistuttavaa vaihdekeppiä D-asennossa ja nostin jarrupoljinta... tämähän liikkuu, äänettömästi ja sulavasti sähkömoottorin voimin. Näyttöön vielä näkyviin näkymä, joka kertoo mistä lähteestä energia tulee ja minne se menee. Ajaminen itsessään, varsinkin maantiellä, oli kuin tavallisella pienellä automaattiautolla ajaisi. Ainoastaan pienemmät kulutuslukemat ja ajoittainen sähkömoottorilla käynti erottivat sen tavallisesta automaatista.

Mutta risteyksiin yms hidastuksiin saapuminen: automyyjän ohjeesta käytin risteystä lähestyessä vaihdekeppiä B-asennossa, joka aktivoi tehostetun moottorijarrutuksen. Tämä taas toimi vähän niinkuin formuloistakin tuttu kers, eli jarrutti ottamalla energiaa pyörän pyörimisestä akkuihin. Koska B-asennon pystyi vaihteistosta valitsemaan myös liikkeessä, on kyseistä toimintoa helppo hyödyntää ennakolta tiedetyissä hidastuksissa ja samalla säästyy myös jarrujärjestelmän osat.

Suorituskyvyltään Auris ei ollut mitenkään erityinen, mutta mikäli asenne on sellainen, että muutaman vuoden vanhalla "hinnat alkaen"-perusbensa-autolla pärjää liikenteessä, niin pärjää myös Auris Hybridillä.

Kenelle Auris Hybrid sitten sopii?
Mikäli kuorman kuljetustarpeita ei ole ja ajot ovat muutenkin pääasiassa pientä kaupunkipyöritystä, on hybridiauto todella mielenkiintoinen vaihtoehto. Varsinkin jos pitää tekniikalla kikkailusta ja haluaa olla jollain tavalla edelläkulkija. Mutta omaan käyttöön en hybridiautoa tällä hetkellä hankkisi, koska tarvitsen perheauton kuljetusominaisuuksia ja peräkärryn vetomahdollisuutta. Ja lähes 30 000€ hinta on kakkosautolle, kauppakassille, liikaa. Toinen, mikä laskee hybridiauton kiinnostavuutta minun kohdallani on se, että pienikulutuksisia farmaridieseleitä on tarjolla samaan hintaluokkaan yllin kyllin (esim Volvo V50 drivE). Näiden co2-päästöt ja kulutus eivät juurikaan poikkea hybridiautosta, mutta käyttöominaisuudet varsinkin tilankäytön suhteen ovat monipuolisemmat. Ja vielä jos dieseleiden käyttövoimaverolle tapahtuisi jotain...

Mutta suosittelen hybridiauton koeajamista kaikille, joilla sellainen vähänkään polttelee. Ja tulevaisuudessa jos mallikirjo laajenee, niin miksipä ei itsekin harkitsisi...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti