keskiviikko 10. elokuuta 2011

Bensiini tänään, liian kallistako?

Bensiini ja varsinkin sen hinta on kestopurnauksen aihe vuodesta toiseen. Mutta onko bensiinin hinta jo liian korkea, kun se tällä hetkellä maksaa noin 1,5-1,7€/l? Pohditaanpa hieman asiaa.

Käytän pohdinnassa vertailukohtana vuotta 1995, jolloin bensiinin litrahinta ylitti 5mk:n (~0,84€). Palkansaajien keskiansio oli tuolloin noin 10200 mk (~1715€). Keskipalkkaa nauttivalla henkilöllä oli siis mahdollisuus ostaa palkallaan noin 2040 litraa bensiiniä kuukaudessa. Vuonna 2010 keskiansio oli noin 3030€ ja bensiinin litrahinnan ollessa 1,6€ tällä rahalla saa noin 1900 litraa bensiiniä.

Moottoritekniikan kehittymisen seurauksena autojen kulutus on laskenut huomattavasti. Joten vaikka bensiini on suhteellisesti kallistunut hieman enemmän kuin mitä palkan kasvu on ollut, polttoaineeseen käytetään kilometriä kohden vähemmän rahaa tänään kuin 16 v sitten. Esimerkiksi 18000 km ajava Opel Astran (1,6l bensiinikone 100 hv, yhd. kulutus 7,3l/100km) omistaja käytti polttoaineeseen vuonna 1995 1104€, mikä on sen aikaisesta vuotuisesta bruttokeskipalkasta n 5,4%. Tänä vuonna uuden Opel Astran (1,6l bensiinikone 115hv, yhd. kulutus 6,4l/100km) omistaja käyttää 18000 km matkan polttoaineisiin 1843€, mikä taas on tämän hetkisestä bruttokeskipalkasta n 5,1%.

Eli polttoaine on tuloihin suhteutettuna hieman edullisempaa tänään kuin 16 vuotta sitten, mikäli autojen moottoritekniikan kehittymisellä saavutettua kulutuksen pienenemistä ei ole "ulosmitattu" sillä, että on hankittu elintason noustessa isompikulutuksinen auto. Ja puheet ennätyskalliista bensiinistä ovat ainakin suhteellisesti pohdittuna liioittelua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti