Ajossa en huomannut mitään eroa bensiinilaatujen suhteen. Kiihtyvyyksiä yms. en mitannut kellolla, mutta "perstuntumalla" mitään eroa siinä ei huomannut. Tosin suorituskyvyn arviointiin ei tällainen peruslaiska pikkubensa ole ihan optimaalinen. Kulutuksessakaan ei auton oman keskikulutusmittarin mukaan ollut merkittävää eroa. Pieni ero tosin löytyi, mutta tilastollisesti se taitaa olla merkityksetön (E5: kulutuksen vaihteluväli 7,1-7,3l/100km, E10: 7,3-7,4l/100km). Ainoa ikävähkö "ominaisuus" jonka yhdistin E10-bensiiniin oli pitkähkö starttaus, mikäli auto oli seissyt pidemmän aikaa. Auto seisoi pääsääntöisesti viikonloput, ja niinä maanantai-aamuina, jolloin tankissa oli E10:ä, vaati käynnistyminen pitkää starttimoottorin pyöritystä. E5 käyttäytyi viikonloppuparkin jälkeen samalla tavalla kuin normaalissa kylmäkäynnistyksessäkin.
Koska auto on ollut keväästä saakka vähän vähemmällä käytöllä, en ole vielä jatkanut testiä vaan olen käyttänyt autossa E5:ä. Mutta nyt kun ajot taas säännöllistyvät, niin ajattelin testata E10 toimintaa kun toimintaympäristön lämpötila on plussan puolella. Kokeillaan, saanko vielä toistettua maanantaiaamuiset käynnistymisongelmat.
Toisaaltahan se on hyvinkin loogista: kun tankissa on viikonlopun yli etanolipitoisempaa ainetta, voi maanantaiaamun käynnistyminen olla työläämpää ;)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti