tiistai 16. elokuuta 2011

Koeajo: Hyundai i40 Wagon 1,6 GDI Comfort

Ajaessani autoliikkeiden ohitse huomasin sen saapuneen: Valkoinen Hyundai i40 seisoi liikkeen pihassa. Oma auto parkkiin ja tsekkaamaan uutuutta. Tovin renkaita potkittuani myyjä saapui avaimet mukana kertomaan uutuudesta. Pienen briiffauksen jälkeen olikin koeajon paikka.

Jo ulkonäkö antoi esimakua siitä mitä tuleman piti. Sivuprofiililtaan auto muistutti erehdyttävästi Toyota Avensiksen viimeistä mallia. Ja kun autoon istahti sisään huomasi, että melkein kaikki perusasiat olivat Toyotan omistajalle tutuissa paikoissa. Vaikka koeajoauto oli ns. hinnat alkaen malli, oli auton varustus kohtuullisen runsas. Mm. kuljettajan penkissä oli monipuoliset sähköiset säätömahdollisuudet ja itse 180cm kuljettajana löysin helposti luontevan ajoasennon.

Koeajolenkkini ei ollut hurjan pitkä, joten syvällisempää analyysiä en pysty tekemään, mutta muutamia huomioita kylläkin. Hyundai oli maantiellä hiljainen ja vakaa ajettava, mutta ohjaus oli hieman "aasialaisen" tunnoton. Ajoin myös pienen pätkän routavaurioisella päällysteellä ja alusta otti töyssyt ja kuopat ihan asiallisesti. 1,6-litrainen kone on paperilla mukavan taloudellinen, yhdistetty kulutus on 6,0l/100km ja co2-arvo on 140g/km. Nämä arvot ovat hieman paremmat kuin vastaavan kokoisessa Avensiksessa. Mutta ajossa kone tuntuu hieman alimitoitetulta tämän kokoiseen autoon. Maksimivääntö on 164nM, ja sen kyllä huomaa...

Etupenkillä tilat olivat hyvät, vaikka i40:n keskikonsoli olikin rakennettu massiiviseksi. Takapenkillekin mahtui tyydyttävästi istumaan ja tavaratila oli ihan riittävän kokoinen, vaikka häviääkin kooltaan selvästi esimerkiksi saman kokoluokan Ford Mondeolle ja Citroén C5:lle.

Hyundain hallintalaitteet olivat helppokäyttöisiä ja hyvin saavutettavissa poislukien lämmityslaitteen hallintalaitteet. Manuaalisella ilmastoinnilla varustetussa perusmallissa on keskikonsolissa pyöreä iso nuppi, josta vaistomaisesti pyrin säätämään lämmityksen tehoa tai puhalluksen voimakkuutta. Mutta yllätys olikin suuri, kun kyseisestä nupista säädettiinkin puhalluksen suuntausta. Vastaavasti taas lämmityslaitteen tehon säätö tapahtui painonapeista, jotka olivat sijoitettu lähes "apukuskin" puolelle ja kuljettajan paikalta niihin joutui kurottelemaan hankalasti.

Kaiken kaikkiaan Hyundai i40 wagon jätti pikaisen testin jälkeen laadukkaan ja mukavan vaikutelman. Kerrankin Hyundai on tuonut markkinoille tilavan auton joka on myös ulkoiselta olemukselta ajanmukainen. Kun tämä yhdistetään Hyundain saamaan positiiviseen julkisuuteen mm. Saksalaisen Auto Bild-lehden laatuvertailussa, niin uskallan veikata, että i40 tulee olemaan Hyundain suosituimpia malleja koskaan Suomen markkinoilla. Itse jään mielenkiinnolla odottamaan mahdollisuutta testata Hyundaita vääntävämmällä koneella.


Edit 28.8.2011 Ohessa linkki ajovalo.net-sivustolla olevaan dieselversion koeajoon



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti