tiistai 30. elokuuta 2011

Osaisitko Sinä toimia onnettomuustilanteessa?

Minä en osannut.

Olen omistanut ajokortin kohta 19 vuotta ja ajanut autolla liikenteessä noin 700 tkm. Eilen se sitten tapahtui. Olin ensimmäisen kerran paikalla kun tapahtui liikenneonnettomuus, jossa aiheutui vakavia henkilövahinkoja.

Vaikka olen käynyt ensiapukursseja muutaman kerran ja pohtinut joskus teoriassa, miten tällaisissa tilanteessa tulisi toimia, niin tosipaikan tullen jäädyin täysin. En tiennyt yhtään, mitä minun tulisi tehdä. Minun, ja ennenkaikkea uhrin onneksi paikalle sattui välittömästi terveydenhuoltoalan ammattilaisia, jotka ottivat tilanteen haltuun ja tarvittavat asiat, ensiapu, liikennejärjestelyt yms. saatiin hoidettua nopeasti ja asiantuntevasti.

Kun kävin tapahtumaa läpi itsekseni iltasella, totesin, että ilmeisesti olen osallistunut ensiapukoulutuksiin aivan liian harvoin (n 5 v välein), jotta toimintani onnettomuustilanteissa olisi järkevää. Voihan kyllä olla, että kyseisessä tilanteessa minut valtasi jonkinlainen lievä shokkitila ja osittain sekin lamautti minut.

Mutta vastaisuuden varalle tulen osallistumaan ensiapukurssille lähiaikoina ja pyrin muutenkin tihentämään kurssien käyntiväliä, jotta saisin ensiaputaidot iskostettua "selkäytimeen". Jos sitä kautta saisin toimintaani edes hivenen varmuutta ja järkeä, mikäli tällaisiin valitettaviin tilanteisiin tulevaisuudessa joudun.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti